Když se v pátek v průběhu formálních a technických přejímek přehnala nad Novou Pakou průtrž mračen a mimo jiné „spláchla“ upravenou závodní trať, jen málokdo doufal, že se její stav podaří navrátit do vyhovujícího stavu. Podařilo se, což ocenila i řada jezdců. Pracovní četa ale musela nastoupit s technikou v sobotu již ve čtyři hodiny ráno.
V tu dobu již bylo jasno, že závodit nejprve s časem a poté i se soupeři v kvalifikačních jízdách, bude v šesti kategoriích sto sedm jezdců. Překvapivě hodně vozů se sešlo v Evropě zrušené divizi Touring Autocross. Již měřené tréninky naznačily ambice řady závodníků a dosažené časy pak většinou potvrdily kvalifikační jízdy.
Mladí adepti v kategorii Racer Buggy, kterých se sešlo devět, absolvovali v rámci Prezentačního závodu jeden měřený trénink, dvě kvalifikační jízdy a finále. V něm se nejvíce dařilo trojici Denis The Menace, Sebastián Mády a Vít Kostroun.
Osmnáct „plechových“ speciálů závodilo v divizi Touring Autocross. Role favoritů splnili Otakar Výborný s Mitsubishi Mirage, který vyhrál a Petr Šimurda se Škodou Fabia III, jenž dojel na druhém místě, ačkoliv se musel startovním polem prokousávat až ze třetí řady, po odstoupení z prvního místa v semifinále pro prasklý disk předního kola. Na stupních vítězů je doplnil třetí Jiří Bret se svým VW Polo. Hned za ním proťali pomyslnou cílovou pásku Lukáš Musil a Marcel Dlesk – oba Škoda Fabia. Šestý pak finále dokončil Luboš Kužel se svým vozem Audi, osmý Pavel Vávra s Mazdou RX8.
Patnáct účastníků se sešlo v Nové Pace v divizi Cross Car. Do finále se trochu překvapivě nedostali stálý účastník ME Adam Kotaška (obsadil celkové jedenácté místo a získal patnáct bodů do hodnocení ME) a Toby Albers, jenž skončil dvanáctý. Stylem start-cíl zvítězil obhájce loňského titulu Mistra Evropy David Méat z Francie před skvěle jedoucím, v této divizi debitujícím Petrem Doležalem. Na třetím místě dojel Simone Firenze z Itálie.
Početné zastoupení měla ČR v kategorii Junior Buggy. Jen o jedno místo nepostoupila do finále Eliška Pytlounová, ale do bodového hodnocení šampionátu získala cenných sedmnáct bodů. Lépe se dařilo jejímu bratrovi Danielovi, který dojel za vítězným Arnoštem Floriánem. Třetí dokončil finále Teun van Asten z Nizozemí. Pátý skončil Jakub Šafránek a šestý Stanislav Brousek.
Nejvíce jezdců se sešlo v kategorii Buggy 1600, a to rovných třicet. Dvacet nejlepších po kvalifikačních jízdách postoupilo do semifinále, to bylo konečnou pro Filipa Hartmana (připsal pět bodů), Markuse Wibbelera (třináct bodů) nebo Remo Kobrase (deset bodů). Start finále se perfektně povedl Jakubovi Novotnému, který se ujal vedení, ale závod byl pro kolizi několika jezdců zastaven a start finále byl opakován. Tam se již Jakubovi tolik nevedlo a odstartoval až jako třetí. Zlatý věnec ve finále vybojoval Kevin Peters z Lucemburska před Bartem van der Puttenem z Nizozemí a k radosti většiny diváků proťal cílovou pásku na třetím místě Jakub Novotný.
Do finále Super Buggy se z favoritů neprobojovali Terry Callaghan, který se potýkal s technickými problémy a obsadil až konečné devatenácté místo nebo Francouz Jerome Makhlouf. Do závodu vůbec nenastoupil Václav Fejfar, jehož tým objevil u čerstvě postaveného speciálu závadu na chlazení. V semifinále ukončil svoje působení v závodu také sedmasedmdesátiletý Jaroslav Hošek, přesto vybojoval osm evropských bodů. Statečný výkon podal Adriaan Boele z Nizozemí, který s pouze ručně ovládanou buggy skončil těsně za první desítkou a těsně mu tak unikl postup do finále.
Očekávání naplnili Petr Nikodém a Bernd Stubbe, kteří se spolu potkávali již v kvalifikačních jízdách (Nikodém vždy vítězný) a také Ervins Grencis z Lotyšska, který opanoval svoje kvalifikační jízdy. Petr Nikodém a Ervins Grencis ovládli svoje semifinále a na startu finále patřila Pole Position Nikodémovi před Grencisem a dalším našim reprezentantem Radkem Jordákem. Na Stubbeho zbyla na startu finále pouze druhá řada, v níž mu dělal společnost Johnny Feuillade z Francie. Se třetí řadou na startu se museli spokojit Mike Bartelen z Nizozemí a naši jezdci Zdeňek Antony a Petr Bartoš.
Po startu šel do čela Petr Nikodém, a na druhé místo se protáhl Bernd Stubbe. Petra Nikodéma ale v průběhu finále postihla závada na hnacím ústrojí jeho buggy, jež měla za následek ztrátu výkonu, a tak se Stubbe na výjezdu od „majáku ke studánce“ dostal do vedení, které již nepustil. Petr Nikodém nakonec uhájil druhé místo před Petrem Bartošem. Čtvrtý dokončil Feuillade, pátý Jordák, šesté místo je životním úspěchem Marcela Grgiče ze Slovinska, sedmý dokončil Antony a osmý s vylomeným předním kolem Grencis.
V průběhu závodů nedošlo k žádné větší havárii, což napomohlo k dodržení časového harmonogramu. Závodům přihlíželo velké množství diváků, a to jak v neděli, tak i v sobotu, kdy byl vydařený den zakončen v kempu koncertem skupiny Mr. Stanyol a poté hezkým osmiminutovým ohňostrojem na přemostění závodní trati. Při nedělním doprovodném programu mohli diváci sledovat vystoupení profesionálního motocyklového kaskadéra Pavla Vika a seskok parašutistů.
Pořadí šampionátu ME po čtyřech závodech:
Cross Car:
Méat, Firenze, Comte, Moll Hernandez, Lahoz, Gallo Ch. van der Putten, Kotaška, Albers, Schwall, 13. Doležal
Junior Buggy:
Florián, Pytloun, van Asten, Pytlounová, Duřt, T. Kovac, M. Feuillade, Šafránek, K. Grencis, Cuenen
Buggy 1600:
Peters, Wibbeler, Jaspers, Holzleitner, Novotný, Christol, B. van der Putten, Straub, Maxian, Zavarskis
Super Buggy:
Nikodém, Stubbe, Feuillade, E. Grencis, Bartelen, Jordák, Antony, Küches, G. Kovac, Blaauw
Tisková zpráva
Pavel Vydra