ALS (Anti–Lag System)
Tak v této kapitole začnu takovou docela složitostí, ale velmi zajímavou. Odborníci snad prominou, ale princip se budu snažit popsat spíše pro širokou veřejnost. Takže od začátku. Jde o to, že motor opatřený turbodmychadlem má určitou prodlevu mezi sešlápnutím plynového pedálu a reakcí motoru. To je způsobeno tím, že turbína je poháněná výfukovými plyny. Po přidání plynu tedy trvá nějakou chvilinku, než se turbína roztočí tak, aby mohla tlačit vzduch do sání pod správným tlakem. A to je u závodního vozu docela problém, protože musíte přidat plyn v okamžiku, kdy ostatní brzdí. Ideální by bylo, když by se turbína točila naplno i při ubraném plynu. Tento problém řešili již Němci za druhé světové války u svých stíhaček. Začali vstřikovat do výfukového potrubí před turbínu palivo. To při hoření a rozpínání se udržovalo turbo v dostatečných otáčkách. Jenže to je u závodních vozů zakázané a tak se muselo hledat jiné řešení. Po ohřátí motoru na dostatečnou teplotu se do sání vstříkne (za přívěru sání) destilovaná voda. Tu si motor nasaje a při vysoké teplotě a tlaku se ve válcích změní na vodík a kyslík. Tyto dva plyny potom shoří ve výfukovém potrubí a pohání turbínu i v okamžiku, kdy do potrubí nejdou z motoru žádné výfukové plyny. Že je to náročná záležitost je jasné, proto turbodmychadlo dosahuje za jízdy teploty až 1200 st.C. Po dojezdu do depa je prý skrz do bíla rozpálený obal turbíny vidět i hřídel lopatek. Z důvodu tak vysoké teploty se po dojezdu do depa, nebo uzavřeného parkoviště, nesmí motor zastavit dříve, než turbo vychladne. Pokud by se motor vypnul hned po dojezdu, došlo by ke zničení turbíny. A to není zrovinka nejlacinější záležitost. ALS si zapíná a vypíná pilot mechanickým vypínačem na palubní desce vozu. Takže nyní Vás již nepřekvapí až uvidíte v depu mechaniky, jak do buginy nalévají benzín a vzápětí destilku.
WASTE – GATE
Ventil pro obtok turbíny, nazývaný také bajpás. Je to hodně důležitá záležitost a takřka není vidět. Turbomotor, aby pracoval správně, musí mít určitý stálý tlak v sacím traktu, který nesmí danou mez překročit. K tomu slouží právě tento obtokový ventil, který pouští přebytečný tlak buďto do výfukového potrubí, nebo pryč do ovzduší. Je řízen přesným čidlem přes počítač, který podle údajů o plnícím tlaku řídí bohatost spalované směsi.
STARTOVACÍ TLAČÍTKO
Startovací tlačítko. Tak to je mazaná věcička. Možná jste si při detailním pohledu do kabiny pilota všimli malinkatého tlačítka na rameni volantu v dosahu palce. Startovací tlačítko. To si jezdec zmáčkne těsně před startem v okamžiku, kdy dává plný plyn. Řídící jednotka motoru tím dostane příkaz nepovolit maximální otáčky motoru, ale ustálit otáčky na takové hodnotě, aby byl zajištěn co nejoptimálnější přenos síly motoru na trať a tím co největší akcelerace. Počítač přitom vyhodnotí vlhkost, teplotu a tlak nasávaného vzduchu a podle toho upraví startovací režim motoru. Pilot toto tlačítko uvolňuje v okamžiku startu zhruba v době, kdy pouští spojku. Kromě optimálního zrychlení má tento systém ještě výhodu v tom, že se před startem netočí motor v úplně maximálních otáčkách držených omezovačem. Tím pádem daleko méně trpí. Je jím však vybaveno jen pár vozů.
text: Martin Čech