Roman to má v paži, a už drahně let!
Díky.
Krátce po vyhlášení výsledků prezidentských voleb jsem se sešel s pořadateli a jezdci Mascom Cupu. Těšil jsem se na slavnostní vyhlášení výsledků za sezónu 2022. Výsledky zde nebudu uvádět, jsou k nalezení na stánkách www.autokrosar.cz nebo www.kartcross.cz. Protože jsem měl před zahájením dost času, trochu jsem zavzpomínal. Při této reminiscenci jsem začal nevycházet z obdivu.
V roce 2010 došlo k prvnímu setkání s nápadem Romana Kalvody, vymyslet a následně vyrobit autokrosový speciál, který umožní relativně levné závodění za maximálně stejných podmínek pro všechny jezdce. Po českých autokrosových tratích se začaly pohybovat malé, ale poměrně dost divoké byggynky, které dostaly označení kartcross.
Když začínal Mascom Cup – seriál závodů kartcrossů, málokdo tušil, co Romanův nápad přinese. Dovolím si říct, že to nebyl jen nápad a jeho realizace. Byla to celkově obrovská snaha a práce. Ale stála a stále stojí za to. Mascom Cup má svá pravidla a technické předpisy, které Roman Kalvoda směřuje především k zachování jednotnosti výkonu, bezpečnosti jezdců a zachování maximální férovosti při soubojích na trati. Mascom Cup se koná jako součást závodů Autoklubu ČR, ale není součástí mistrovství republiky. Přesto při závodech dodržuje veškeré požadavky na technický stav vozidel a dodržování pravidel Autoklubu. Při realizaci závodů pak není rozhodující Roman, ale oficiální činovníci Autoklubu.
Dlužno podotknout, že co se týká férovosti vlastních úprav techniky, má Mascom Cup interní přísná opatření. A i díky tomu se stal jednou z nejoblíbenějších kategorií u diváků i jezdců. O velkém zájmu svědčí i to, že od roku 2010 se aspoň jednoho závodu Mascom Cupu zúčastnilo více než 130 jezdců. V roce 2022 to bylo 35 jezdců, kteří bodovali aspoň v jednom závodě. Z nich pak byli vybráni nejlepší jezdci, nejlepší junioři, nejlepší geronti a skokan roku. Popularita kartcrossových speciálů pronikla i dalších soutěžích (např. Radeč Cup) a často jsou nabízeny několika půjčovnami, kdy je možný pronájem a start přímo v závodech, nebo jako zážitková jízda.
Nakonec mi to nedalo abych se nezeptal Romana Kalvody na několik otázek.
Romane, jak hodnotíš uplynulou sezónu 2022?
Díky za otázku, již to z mých úst zaznělo. Sezónu 2022 hodnotím jednoznačně kladně. Samozřejmě, že jsme se nevyhnuli některým momentům, které nebyly úplně pozitivní, ale je nutné konstatovat, že to nebyly problémy zaviněné jezdci ani naším týmem. Pro mne je velikým pozitivem, v jakém množství jezdců se závod odjel. Došlo k velkému zklidnění na trati, o to se snažily i „známé firmy“ (Roman se usmívá, a já tuším, které agresivnější jezdce má na mysli).
Také v depu jsem hodnotil kladně přístup jednotlivých týmů a spolupráci mezi nimi. Je jasné, že konflikty při hodnocení některých kontaktů nastanou, ale i v tomto směru lze akceptovat, že nedocházelo k extrémům. Naopak se mi líbí, že když je potřeba pomoci s opravami nebo dodávkou náhradní dílů, není spolupráce mezi týmy žádný problém. Takže i přes některé zlámané klíční kosti (teď už se smějeme oba) jsem se sezónou 2022 spokojen.
Pro rok 2023 plánuješ 11 závodů a jeden volný podnik. Nastanou nějaké změny v technice?
Ano, ale budou to změny pouze minimální. Především se budou týkat komfortu techniky a bezpečnosti jezdců. S několik drobnými zásahy do techniky, jako je jednotné umístění transpondérů a upřesnění úpravy filtrů na filtrboxech, jsem seznámil jezdce na vyhlášení. S velkým důrazem byli jezdci upozorněni na skutečnost, že nebudou tolerovány poškozené sedačky a budeme dbát i na pravidly daný prostor mezi hlavou jezdce a střechou ( Mascom Cup 12 cm) Zde lze očekávat drobné výjimky u některých extrémně přerostlých jedinců, kde by byl nutný zásah do celkové konstrukce kartu, což by zase neodpovídalo technickým listům, ale v každém případě nepolevíme s minimálním volným prostorem nad hlavou jezdce, která je určena mezinárodními předpisy.
Upozornění se dále týkala přísné kontroly homologací bezpečnostních pasů. Zde je především nutno vyřadit „fake“ díly, kde jsou padělány i hologramy. Vzhledem k nedostatečné výrobě a dodávkám pneu byli jezdci upozorněni na skutečnost, že rok 2023 bude možná poslední, kdy bude možno použít takzvané „hrabky“. Pokud se nenajde adekvátní náhrada.
Jedenáct závodů. Kde se pojedou a jaké bude vyhodnocení?
Závody Mascom Cupu se stejně jako v roce předchozím pojedou v rámci závodů pořádaných Autoklubem ČR. Tedy všechny autokrosy a dva rallycrossové závody v Sedlčanech. Navíc jsme využili nabídku účasti při závodu ME v Nové Pace. V plánu jsou také závody na rallycrossové trati v rakouském Fuglau a tradiční Weinland Trophy v Hollabrunnu. Tyto závody budou započítány do cupu, hodnotit se bude devět nejlepších výsledků.
Oproti roku 2022 tedy vypadl závod v Matchenbergu z důvodu kolizí termínů, ale byl nahrazen zmiňovaným ME v Nové Pace. Po loňských vážných organizačních problémech u některých závodů jsem se rozhodl, že v roce 2023 pojedeme vše, ale budeme sledovat přísněji organizaci závodů. Opatření by se pak dotkla až sezóny 2024. V plánu je i účast na SM v Humpolci. Tento závod bude koncipován jako volný, tj. nebude spadat do hodnocení Mascom Cupu.
Dovolím si ještě jednu všetečnou otázku. Proslýchá se, že bys chtěl s vozem vlastní konstrukce obsadit jezdce do evropské mistrovství Crosscart?
České přísloví říká, že na každém šprochu je pravdy trochu (s úsměvem odpovídá Roman). Ano netajím se s tím, že tato myšlenka mne pronásleduje již delší dobu. Již dříve jsme zkoušeli několik závodů s naším kartem v Maggioře. A výsledky nebyly úplně k zahození.
Proto na tomto nápadu pracujeme. Vzhledem k tomu, že prioritně je pro mne důležitá příprava Mascom Cupu, která mi zabírá hodně času, i vzhledem ke skutečnosti, že pokud se něčeho zúčastním, chci to mít perfektně připravené (tomu já naprosto rozumím, Romana znám), nechci zatím vypouštět nějaké bližší informace. S výjimkou té, že na tom usilovně pracujeme a věříme, že budeme stát na startu letošního prvního závodu ME s nejlepším jezdcem, kterého máme.
Fajn, Romane, moc děkuji za rozhovor. Do roku 2023 přeji Tobě i Mascom Cupu hodně štěstí.
Jan Pilát, www.autokrosar.cz
Roman to má v paži, a už drahně let!
Díky.