Autokrosová sezona se rozjela a evropský i český šampionát za sebou mají úvodní závod. Velmi vidět jsou tradičně naši reprezentanti a tak se přímo nabízelo požádat o rozhovor předsedu Komise Off-road Autoklubu ČR a Auto Moto Klubu Dolní Bousov v AČR Milana Tejchmana.
„Prvně děkuji za tuto příležitost a musím říct, že osobně se mi zahájení autokrosové sezony velice líbí. Máme za sebou první závod evropského šampionátu v německém Seelowě, kde naši reprezentanti zajeli velmi dobré výsledky. Opět ukazujeme celé Evropě, že naši jezdci jsou nejlepší. Úvodní závod provázela problematika nového jednotného dodavatele pneumatik, kdy v tomto případě bych chtěl poděkovat Jakubovi Vymazalovi, viceprezidentovi FIA Off-road komise. Ten se problematice věnoval na té neoblíbené politické úrovni a pomohl vyjednat lepší podmínky a tvrdší směs pro divizi SuperBuggy. Pohroma se naštěstí nekonala a většina jezdců si pneumatiky pochvalovala. Prý jsou lepší než ty od předchozího dodavatele.“
A co české mistrovství?
„Tak tady to máme zatím na výbornou. Sezona byla zahájena závodem Zóny Střední Evropy v Humpolci a místní pořadatel udělal obrovské zněny v zázemí pro jezdce a na trati samotné. To při spojení velmi kvalitního pořadatele vyústilo v moc hezké závody pro více jak stošedesát soutěžících. Předminulý víkend se uskutečnily dva samostatné závody RacerBuggy v Dobřanech v Orlických horách a také na výbornou.“
Kde se vzalo tolik jezdců?
„No, byl to pro nás trochu šok hned na začátku sezony, kdy nám na startu ještě chyběla nově vypsaná Divize4, tzv. Buggy 4x2. Zde očekáváme okolo patnácti vozidel. Pro letošek se každopádně zvednul počet závodících dětí, nebo spíše rodičů, kdy na tradičním školení RacerBuggy v Sedlčanech se nám na jaře sešlo kolem padesáti závodníků oproti loňským třiceti. Máme zatím největší nárůst ve třídě nejmenších RacerBuggy160. Děkujeme všem rodičům, že se chtějí zapojit do našeho kolotoče závodů a být součástí naší závodní komunity. Za pořadatele mohu říct, že se vám budeme snažit během celé sezony vytvořit nejlepší možné podmínky. Tady patří další poděkování Jakubovi Vymazalovi a jeho týmu lidí sdružených v Klubu mládeže AČR.“
Co dalšího nás čeká?
„Reprezentanti se připravují na další dvojzávod Mistrovství Evropy v lotyšské Bausce a litevském Vilkyciai, které se jedou hned týden po sobě. Co se týče českého šampionátu, ze strany pořadatele byl bohužel zrušen německý Matschenberg. To nás velice mrzí, protože tím padlo vniveč opět roční vyjednávání. Bohužel zelení aktivisté podali stížnost na další závodní víkend a úřady jim vyhověly.“
Dalším republikovým podnikem tak bude Dolní Bousov. Zde se nabízí otázky na pár drobností. Tou hlavní je, jestli bude závod jednodenní anebo dvoudenní?
„To je pro nás trochu oříšek. Jak asi všichni víte, poslední tři roky jsme razili formát jednodenního závodu. Ten nám vyhovoval časově i finančně. Vzhledem k našemu jílovitému povrchu jsme také zvolili zářijové termíny, abychom mohli trať lépe upravit. Dva ročníky z toho byl super závod, ten třetí nás loni bohužel už dohnal s počasím. Zkrácený formát nedává tolik prostoru na úpravu tratě. To při jejím loňském podmáčení bylo pro jezdce pohromou. Trať byla hodně rozbitá a byl to spíše boj s tratí a technikou než mezi soupeři. Proto děkujeme a úcta a uznání patří všem jezdcům, kteří loňský závod absolvovali a bojovali. Pro letošní rok jsme chtěli formát jednodenního závodu ponechat, ale okolnosti nás přiměly změnit názor. Ač jsme závod vypsali jako jednodenní, tak nyní podnikáme všechny kroky ke změně na klasický dvoudenní závod. Důvody jsou jasné – vyšší počet jezdců, změna termínu závodu na červen, kdy je předpoklad potřeby většího času na kropení a v neposlední řadě zrušený Matschenberg, čímž bychom zase zkrátili to naše Mistrovství České republiky.“
Je toto tedy oficiální změna na klasický dvoudenní závod?
„Ano, už je rozhodnuto. Během týdne vyjde oficiální Bulletin ke Zvláštním ustanovením. Ten bude obsahovat upravený časový harmonogram na dvoudenní závod. Za nás, za klub AMKDB, musím říct, že chceme dělat závody, chceme dělat hezké závody, a proto pojedeme dva dny, protože tím je více prostoru a klidu připravit trať a lepší podmínky pro soutěžící. Děláme závody pro jezdce a diváky a takto si závody více užijeme.“
Vlastimil Resl