Rallycross a autokros sice momentálně mají zimní pauzu, nicméně činovníci z RX Akademie a RacerBuggy Akademie rozhodně nezahálejí. Dva z nich – Jan Ratajský a Radek Franc, během příjemného povídání zhodnotili uplynulou sezonu a nastínili plány do té letošní.
Jak proběhla RX Akademie v roce 2024 a co je v plánu letos?
J.R.: „Loni se poprvé konala v novém formátu v začínajícím motokárovém areálu. Nový formát byl takový, že na jízdu byli dva lektoři – já a Lukáš Krotil, a tři školitelé ohledně pravidel a řádů – já, Radek a Dan Kříž. Účast byla velká a přihlásilo se okolo třiceti dětí. My dokonce museli odmítat ty, které nesplňovaly věkové parametry. Zároveň však byla akce povinná pro všechny rallycrossové jezdce do osmnácti let, jelikož pravidelné školení před sezonou dosud probíhalo pouze online. Bylo tedy důležité, aby si oživily řády a jak se mají chovat na trati (úsměv).“
R.F.: „Letos bude Akademie znovu na stejném místě v Hořovicích, ale už zase v daleko hezčím areálu. Konat se bude 1. března. Loni se jezdilo s rallyovými auty Ford Fiesta R1 od Jiřího Galušky. Tato auta však byla vhodná pouze pro pokročilejší jezdce, kteří už jezdí. Proto se pro tento rok přistoupilo pouze k motokárám kvůli větší bezpečnosti a chování jezdců na trati a nejen na ní. Další novinkou jsou modelové situace pro jezdce. V podstatě jaké kontakty se nám dějí v rallycrossu a jak jsme je z pozice ředitelství závodu řešili a budeme řešit!!! Jde o to, aby ti závodníci pochopili, jak se na té trati mají k sobě chovat a když jim přineseš rozhodnutí, tak co to znamená (úsměv).“
J.R.: „Novinkou je také, že letos budeme simulovat správné upásání jezdců do závodní sedačky a s tím související připoutání pásů, kombinace HANS s helmou a dodržování těchto bezpečnostních pravidel, aby to pochoopili částečně jezdci, ale u těch mladších u toho chceme i rodiče. Ještě bych doplnil, že Akademie je určena pro jezdce od jedenácti do dvaadvaceti let.“
Jak to vypadá s rallycrossovými historickými kategoriemi po úmrtí Jiřího Kadlece?
J.R.: „No, to nám Jirka hezky zavařil.“
R.F.: „To tedy jo. Musíme se mu to snažit udržet, ať to tady pořád má.“
J.R.: „Vzhledem k menší účasti v předchozích ročnících jsme se rozhodli upravit kategorie a otevřít je i pro zahraniční závodníky. Kategorie 1,6 zůstává beze změn. Vznikla však nová divize HA Open určená všem historickým autům do roku 2001, která si můžeš představit (smích). Jediné zakázané jsou TDi, jinak mohou jet turbomotory, 4WD až do objemu čtyř litrů. Historické kategorie chceme určitě zachovat. Rádi bychom však více startujících, což se nám snad letos po otevření pro zahraniční jezdce alespoň trochu povede (úsměv).“
A co přebírání kormidla od Jakuba Vymazala ohledně autokrosové mládeže?
R.F.: „Letos budeme mít na starosti RacerBuggy Akademii poprvé a máme to připravené. Bude to rozdělené na dva dny, abychom oddělili ty nejmenší RB160 od RB125 a RB250. Uskuteční se v Sedlčanech první dubnový víkend 5.- 6. dubna. Účast je povinná pro všechny jezdce RacerBuggy i nově příchozí. Lze dorazit s vlastním strojem a ten zároveň otestovat pro sezonu 2025, jelikož bude přítomen technik.“
J.R.: „Pokud mají na starosti Akademii Dan a Radek a ještě Natálka Švorcová, tak si myslím, že úspěch je zaručen (úsměv).“
J.V.: „Člověk nikdy nemůže být vším a ještě méně ničím.“ – José Samarago. Jsem rád že se kormidla ujímají noví následovníci a foukají nový vítr do plachet, když jsme v té námořní terminologii. Vždy je to o týmu a oceňuji, že i přes další aktivity Dan s Radkem si najdou čas a pracují i s mládeží.“
Rýsuje se v České republice nějaká nová rallycrossová trať?
R.F.: „Zatím není, ale nechme se překvapit. Obnovila se jednání o trati v Milovicích, kde opět proběhla schůzka tamních pořadatelů se zástupci Autoklubu ČR. Trať je v podstatě připravená. Je ale potřeba zapracovat na zázemí a bezpečnostních prvcích jako jsou svodidla či stanoviště pro traťové komisaře. Co se týče depa a zázemí, to už je dobré. Je to tam hezké a je potřeba je podpořit.“
Závěrem se nelze nezeptat na „dítě“ Dana Kříže RX Cup.
J.R.: „RX Cup je oficiálně podstupněm republikového rallycrossového šampionátu a podléhá řádům MČR. Mohou se ho tedy účastnit závodníci, sportovní i techničtí komisaři z MČR. To je velkým přínosem pro kvalitu seriálu. Zároveň ten seriál dodává kvalitní jezdce připravené pro republiku. Nejenže umí ta auta řídit, ale vědí, jak se přihlásit na závody, kde si najít informace, jak to auto postavit a jak dodržovt pravidla fair play závodění na trati i mimo ní. K tomu bych závěrem dodal, že po sobotní RX Akademii v Hořovicích je na neděli v plánu v Sedlčanech oficiální předsezonní testování vozů pro RX Cup a seznámení jejich pilotů s novinkami pro rok 2025.“
Vlastimil Resl