Ve dnech 12. a 13. dubna 2025 odstartoval první podnik Zóny střední Evropy a zároveň Mistrovství České republiky v autokrosu. Závodníci zamířili do maďarského Nyirádu, který doposud hostil především evropské špičky. Trať i celé zázemí patří tradičně k tomu nejlepšímu, co lze v autokrosovém světě zažít, a laťka nasazená maďarskými pořadateli bude jen těžko překonatelná.
Divize D2
V této kategorii stojí za zmínku výkony dvou jezdců – Petra Holešovského a Martina Gacíka. Petr Holešovský smolně odstoupil ve finálové jízdě z vedoucí pozice, zatímco Martin Gacík po roční pauze ukázal, že na závodění rozhodně nezapomněl, a během rozjížděk předváděl skvělé výkony. Měřené tréninky vyhrál Lukáš Knap, po rundách na tom byl nejlépe Lukáš Kubesa, který vyhrál i své semifinále. Druhé semifinále vyhrál Petr Holešovský. Ve finále bylo ale vše jinak, první místo skvělou jízdou vybojoval Maxmilián Hašler. Druhý dojel nováček této divize Lukáš Kubesa a třetí příčku obsadil Martin Gacík.
Divize D6
Tato divize měla jednoznačného vítěze – Denise Pytelu. Denis vyhrál měřené tréninky, byl první po rozjížďkách a ve finále měl po startu velké štěstí, když jen o vlásek nezůstal zaklíněný v pneumatikách. Z první zatáčky odjížděl na třetím místě, ale začal tahat a cílem projel jako první. Druhé místo obsadil Milan Purma a třetí skončil Jakub Jánoš.
Velkou smůlu zažil Dušan Horák, který měl víkend skvěle rozjetý. Ve finále držel druhou příčku, ale jeho jízdu ukončila uvolněná palivová lišta, která vedla ke vznícení vozu. Doufejme, že se škody omezí pouze na kabeláž a Dušana uvidíme zpět na startu už při dalším podniku v Humpolci.
Druhým nešťastníkem je Jan Přibyl, který si ve třetí rozjížďce nešťastně vykloubil o volant palec na pravé ruce. Když to půjde dobře, uvidíme Příbu na startu nejdříve v Dolním Bousově.
Touring autocross
Nejméně obsazenou, ale přesto tradičně velmi atraktivní, byla divize TAX. Už v neděli ráno musel kvůli poruše motoru odstoupit úřadující mistr České republiky Marcel Dlesk.
Znalost tratě a perfektně připravený Mitsubishi Lancer Evo VI zajistily pole position pro Kelő Gere Ádám. Po startu se však vedení ujal Jiří Bret. Maďarský jezdec, který jel za ním, několik kol sledoval Jirkovu stopu, aby následně předvedl parádní předjížděcí manévr a dostal se do čela. Jeho radost však netrvala dlouho – hned při nájezdu do dalšího kola ho zastavila technická závada, která znamenala předčasný konec ve finále.
Z vítězství se tak mohl radovat Jiří Bret, starosta Pískové Lhoty u Mladé Boleslavi. Druhé místo obsadil Ján Šebo a na třetím místě projel cílem nováček této divize Štěpán Pavelka, který závodil s vozem po německé jezdkyni Grit Hennersdorf.
Kartcross
Divize Kartcross přišla před tímto závodem o několik velmi rychlých jezdců. Pepa Švorc přestoupil do divize CrossCar, stejně tak i Tomáš Svoboda a Standa Brousek. V Nyirádu navíc chyběl i pelhřimovský Lukáš Svoboda.
Startovní listinu okořenil start hned tří dam. Už v loňské sezóně jsme na startu vídali Veroniku Bokůvkovou a Kateřinu Kalvodovou, nováčkem je naopak Amálie Žídková, která se v Nyirádu rozhodně neztratila.
Na trať se s kartcrossem vrátil Petr Doležal společně se svým otcem Přemkem – a byl to návrat ve velkém stylu. Petrovi se s číslem 99 dařilo po celý víkend natolik, že ve finále přidal kýženou „jedničku“ a mohl se při vyhlášení radovat z nejvyšší příčky. Druhé místo vybojoval Ondra Hartych a třetí dojel ve finále Ladislav Jiřička.
CrossCar
Tato v Evropě velmi obsazená divize se teprve začíná v českém mistrovství zabydlovat. Nicméně v Nyirádu se sešla pěkná konkurence 19 jezdců. Z Česka dorazili Josef Švorc, Standa Brousek, Bohumil Vele, Tomáš Sulek, Lukáš a Sebastián Mihulkovi a Tomáš Svoboda.
Zatímco Josef Švorc jel do Nyirádu testovat a v semifinále mu vystavil stopku kontakt se soupeřem, Tomáš Sulek za to vzal hned od začátku a po měřeném tréninku byl nejlepší z našich, celkově na 4. místě. Po rundách se do čela dostal Standa Brousek. Ze semifinále postoupili do finále z českých jezdců Brousek, Sulek a Svoboda. Finálovou jízdu ovládl maďarský jezdec Csuti Kristóf, který druhému Tomáši Sulkovi nadělil skoro deset vteřin. Třetí dojel další český zástupce, Tomáš Svoboda. Standa Brousek byl klasifikován jako pátý.
Juniorbuggy
Do Nyirádu přivezla Eliška Plná novinku v podobě speciálu kategorie Juniorbuggy z dílny Marat Engineering. Zatímco do volného tréninku ji technika nepustila, v měřených trénincích už ukázala svůj potenciál a ovládla je. Rychlost ale předvedli i další mladí jezdci této kategorie. Zejména Ondra Pospíšil a Ladislav Hanák se blýskli výbornými časy, které jim zajistily první řadu na startu finálové jízdy. Společnost jim zde dělal zkušený Martin Kolomý, který byl klasifikovaný na prvním místě po odjetých rozjížďkách.
Ve finále se Martin okamžitě ujal vedení a vybudoval si menší náskok, zatímco Ondra Pospíšil balancoval na dvou kolech. Během finále se však náskok začal ztenčovat, až se oba jezdci dostali do těsného kontaktu. Ondra neváhal a ve druhé zatáčce, v pravé kose, na Martina Kolomého úspěšně zaútočil a předjel ho. Vedení už nepustil a zaslouženě si dojel pro vítězství. Martin Kolomý projel cílem jako druhý a třetí místo obsadil István Istókovics.
Buggy 1600
Startovní listina přilákala devatenáct jezdců. Nechyběl mezi nimi ani úřadující mistr České republiky Arnošt Florián. Spolu s ním se na start postavilo hned několik dalších českých závodníků, přičemž jedno jméno mohlo některé fanoušky překvapit – Vojtěch Vaculík. Nešlo však o tiskovou chybu. Pro letošní sezónu si totiž Vojta s Martinem vyměnili své speciály a Vojta tak přesedlal do šestnáctistovky. Rozhodně se v této divizi neztratil.
Další novinkou byl vůz Adama Raušera, který v loňském roce pilotoval na evropských tratích Markus Wibbeler. Adam sice svůj speciál hned v první rundě výrazně poškodil, ale jeho otec ho přes noc opravil, a Adam tak mohl pokračovat v nedělních soubojích.
Měřené tréninky vyhrál Arnošt Florián, který byl klasifikován na prvním místě i po odjetých rozjížďkách. Finálová jízda měla silné české zastoupení hned v první řadě. Nejvýhodnější pozici si vybral Arnošt Florián, vedle něj stál Jakub Novotný a třetí místo obsadil Václav Kindl. Arnošt měl skvělý start a stylem start–cíl si dojel pro vítězství s více než pětisekundovým náskokem na druhého Jakuba Novotného. Třetí protnul cílovou šachovnici Václav Kindl. Na čtvrté příčce byl klasifikován Filip Hartman, pátý dojel Jiří Rezek, osmý Adam Raušer a devátý Vojtěch Vaculík, který si ve finále urazil kolo.
Superbuggy
Skvělé souboje a plný rošt ve všech třech skupinách – taková byla divize SuperBuggy. Na startu nechyběli ani oba šampioni: Zdeněk Antony, úřadující mistr Evropy, a Petr Nikodém, mistr České republiky.
Startovní listina byla nabitá – nechyběla v ní špička domácího šampionátu: Radek Jordák, Luděk Dubravský či Roman Polák, který přivezl hned tři speciály osazené motory Škoda. Naopak s atmosférickým motorem se představil Jaroslav Hošek, který do svého vozu zabudoval agregát BMW. Stejnou značku motoru zvolil také David Horák, jehož závodní víkend ale ukončily technické potíže ještě před semifinále.
V celém víkendu si nejlépe vedl Petr Nikodém. Vyhrané měřené tréninky, vyhrané rozjížďky a semifinále znamenaly pole position ve finále. Společně s Petrem stál v první řadě Zdeněk Antony a Radek Jordák. Ve druhé řadě stál velmi rychlý Robert Theuil, který si přijel zazávodit na evropské trati a nasbírat důležitá data. V loňské sezóně měl se starty problém Petr Nikodém a jak to vypadá, problém se povedlo přes zimu vyřešit. Petrův speciál vylétl ze startu finálové jízdy jako kulka z kulometu a stejně rychle se pohyboval i po maďarské trati až do cíle. Druhý dojel francouzský jezdec Robert Theuil a třetí Zdeněk Antony. Čtvrtý dojel Jakub Kubíček, pátý Radek Jordák, šestý Martin Vaculík, sedmý Michal Neumann, osmý Roman Polák, devátý Honza Husák.
První závod je tedy za námi. Neuvěřitelné souboje a skvělá atmosféra. Takový byl Nyirád… A co teď? No přeci Humpolec – a to 26. a 27. dubna 2025.