Josef Špaček je dlouholetým předsedou Automotoklubu (AMK) Zálesí v AČR Humpolec, kde se aktivně podílí na organizaci autokrosových závodů. Společně jsme probrali novinky, které čekají diváky a fanoušky v Humpolci, a také jsme zjistili, jak to má s objednávkou počasí pro jednotlivé závody.
Pepo, vidím, že na závodišti stále něco budujete. Co nového nás tam čeká v sezóně 2025?
No, dlouhé zimní večery a krátké dny jsme využili k práci. Dovážíme materiál a budujeme valy, aby byla trať bezpečnější a zároveň se snížila hlučnost směrem k okolním vesnicím. Také pokládáme kabely do země, protože visící vedení nejen nevypadá dobře, ale i sloupy už jsou tam dlouho a máme obavy, aby nespadly.
Co samotná trať? Už teď mi přišla jako letiště, bude ještě větší?
Myslím, že rozměry zůstanou stejné. Udělali jsme už dost úprav, ale pod „sedmičkou“ trochu rozšíříme esíčko a přidáme svodidla. To by mohlo vytvořit další místo k předjíždění.
Jaké máte plánované závody v roce 2025? Letos máte zatím vypsaný jen jeden republikový závod, druhý je zatím nejistý. Takový byl plán?
Dlouho jsme bojovali s nižší účastí na Setkání mistrů. Loni to bylo skvělé, ale letošní termín kolidoval s evropským závodem v Portugalsku. Letos by se tak Setkání mistrů muselo jet už na konci října, což nedává smysl. Očekávali bychom málo jezdců, takže jsme to odpískali.
To znamená, že letos pořádáte jeden republikový - zónový závod, ale bez Setkání mistrů? Jaké další akce plánujete?
Stěžejní závod bude zóna, kterou jsme dříve jezdili jako první v sezóně, letos bude ale později. Pak máme dvojzávod v Radči s rakouským mistrovstvím, na podzim znovu Radeč. Kromě toho budeme pořádat Den integrovaného záchranného systému pro děti v polovině června.
Málokdo ví, že v rakouském mistráku jezdí i čtyřkolky. Jak to na závodišti vypadá, když se tam objeví?
Pro ně není humpolecká trať ideální, protože je dost plochá a nemá výrazné zatáčky ani terénní nerovnosti. Ale i tak tam jezdí a musím říct, že jsou to pořádní blázni – jedou neskutečně rychle, skoro jako buginy. Kdyby jich bylo deset, bylo by to ještě zajímavější. Teď jich jezdí kolem pěti.
Očekáváte letos nějaké zahraniční jméno na startu republikového závodu?
Každý rok k nám někdo přijede testovat. Posíláme pozvánky, komunikujeme s jezdci. Byl bych rád, kdyby se někdo z evropské špičky objevil, ale i bez toho je český šampionát na velmi vysoké úrovni.
Když už jsme u závodníků – kdo podle tebe bude favorit? Komu bys přál úspěch?
Nemůžu jako funkcionář nikomu nadržovat, ale sleduju všechny. Zdenda bude obhajovat a bude na něj tlak, Peťa Nikodém se bude chtít vrátit na špičku, Radek Jordák dlouhodobě jezdí výborně a David Horák určitě taky nezůstane pozadu. Nejvíc bych si přál, aby se čeští jezdci v Evropě dostali co nejvýš – kdyby bylo v TOP 5 pět Čechů, bylo by to skvělé.
Na kterou divizi se nejraději podíváš ty?
Určitě na čtyřlitry a šestnáctistovky, ty mě baví nejvíc. Všechny divize mají něco do sebe, i když D2 mi úplně nepřirostla k srdci. V poslední době je těch divizích již tolik, že by stálo za zvážení jejich sloučení, nebo redukce. Je to opravdu problém vše časově stihnou odjet.
Nemůžu se nezeptat, už se začínáš modlit za dobré počasí?
To už jsem vzdal. Jednou mě vyfotili na kolenou s popiskem, že se modlím za slunečné počasí – a ten rok jsme zažili všechna čtyři roční období během závodů. Takže už to neřeším. Počasí ovlivnit nemůžu, tak se tím nestresuju.
Díky za rozhovor!
David Jeřábek
www.autokrosar.cz