Pouhý týden po zlínské Barumce se Tomáš Enge představí v nedalekém Přerově. Zde po roce opět usedne do speciálu královské kategorie SuperBuggy při sedmém podniku letošního evropského autokrosového šampionátu, kde by rád zabojoval o pódium.
Tomáš Enge patří k největším motoristickým univerzálům nejen v České republice. Nemá proto problém během pouhých dvou víkendů vystřídat dvě hodně odlišné disciplíny. Uplynulý týden se sestrou Lucií a vozem Toyota GR Yaris nechyběli na Barum Czech Rally Zlín. „Já jel Barumku potřetí. Od předchozích startů však již uběhla nějaká doba a tak to pro mě byla nová soutěž. Projeli jsme jí skoro bez šrámu, což bylo důležité a dojeli jsme do cíle na skvělém pětadvacátém místě absolutně a druhém ve třídě RN9. Auto pořád ladíme a vyvíjíme, ale tým HS Automobil do toho dává vše a tak již nyní Yaris funguje bezvadně a řídí se perfektně,“ vrací se Tomáš k uplynulému víkendu.
Nyní již hledí vstříc tomu nadcházejícímu. Loni totiž k mnoha předchozím disciplínám, ve kterých závodil, přidal i autokros a nebude chybět na sedmém podniku evropského šampionátu v Přerově. „Speciál SuperBuggy jsem poprvé řídil už před lety na Setkání mistrů v Sosnové, kde mi ho půjčil Jakub Kubíček. Super zážitek, ale bylo to na asfaltu, takže to nebyl úplný autokros,“ vzpomíná Tomáš, který ten pravý autokros zažil poprvé loni v Přerově. „Závod začal dobře a dopadl relativně dobře. Zažil jsem poprvé mnoho věcí. Například jízdu na blátě za soupeři. Když jedeš v takových podmínkách za soupeřem, dostáváš od jeho hrabajících kol spoustu bláta do auta, rukavic i helmy, kterou to absolutně oblepí. Přece jen bugina má místo čelního skla pouze mřížku. V takové chvíli je velice obtížné se orientovat, převíjet brýle, do toho řadit, řídit a ještě jet rychle. Ideální je, aby se povedly starty a vždy jsi najížděl do první zatáčky na první pozici. Další věcí je minimální možnost se dostatečně seznámit s tratí. Nejsou žádné volné tréninky. Je jen warm-up, který se jede na pouhá dvě kola, a po něm následují dvě ostré kvalifikace. Ty jsou hrozně důležité pro celý vývoj závodu, protože rozhodují o postavení na startu do úvodních rozjížděk.“
Tomášovi se loni tréninky vydařily výborně a třetí nejrychlejší čas mu do první rozjížďky zajistil první řadu. „Vepředu jsem se držel až do třetí rozjížďky, do níž jsem nastupoval z první pozice. Zde se již jelo za deště a bláta, mně se nepovedl start a od té chvíle se to se mnou celý zbytek víkendu vleklo. Přes to trápení se mi podařilo probojovat do finále, což byl před závodem cíl. Výsledkem bylo osmé místo, ale po vydařeném vstupu do závodu to bylo přece jen trochu zklamání,“ přiznává pilot, jenž stejně jako loni i letos odstartuje se speciálem z brněnských dílen Marat Engineering a s podporou hlavního sponzora Morkus Morava. A s jakými ambicemi?
„Rád bych nakoukl do první pětky, a kdyby se povedlo pódium, byla by to bomba. Těch piraň hladových po úspěchu však bude hodně. Uvidíme tedy, jak se s tím dokážeme poprat. Samozřejmě záleží také na počasí. Přepověď, že bude v neděli pršet, je zatím 50:50. Pro mě by bylo ideální počasí pod mrakem bez deště. S tím velkým blátem jsem se přeci jen ještě úplně nespřátelil. Každopádně doufám, že opět dorazí hodně diváků a vytvoří parádní atmosféru.“
Vlastimil Resl
foto:
www.autokrosar.cz
www.ewrc.cz